Mark. 11, 25-26.
10. s. etter treenhet.
Denne
teksten er kort og er tatt ut av en sammenheng. En bedre sammenheng hadde vært
å la teksten gå fra v. 20-26. Bakgrunnen er talen om fikentreet som var
forbannet av Jesus fordi det ikke bar frukt, og renselsen av templet, v. 12-14
og 15-19. Men denne teksten taler om bønn og «betingelsene» for svar. Bibelen
taler i grunnen mye om bønn. Ut fra denne teksten kan vi tale om tre
forutsetninger for bønnhørelse.
1. Tro.
Bibelen
binder sammen tro og bønn og sier at bønnen avhenger av tro. Tro er jo tillit
til Gud, og den er vesentlig i en troendes liv. Hebreerbrevet 11 taler mye om
tro. Uten tro, sier forfatteren, er det umulig å tekkes Gud, v. 6. Den som trer
fram for Gud, må tro at han er til. Ordet ‘må’ betyr faktisk: Det er nødvendig
(gr. Dei). Her er det også viktig å tenke at troens gjenstand (objekt) er
viktigere enn troens styrke. Spørsmålet er hvem eller hva vi tror på og ikke om
vi er sikker på det vil skje.
Sammen
med bønn er denne tanken avgjørende. Ellers blir troen og bønnen et ønske og
antagelse hos oss. Jesus sier i Mat. 21, 22: «Og alt dere ber om med tro i
deres bønn, det skal dere få.» Tro og bønn er altså knyttet tett sammen. Det er
tillit til at Gud kan og vil svare på bønnen. Dette ser nokså automatisk ut fra
en menneskelig synsvinkel. Men Jesus
avgrenser det i Joh. 14, 13: «Og hva som helst dere ber om i mitt navn, det skal jeg gjøre.» Det er viktig å legge merke til
tillegget som viser hensikten med bønnesvaret: «For at Faderen skal bli herliggjort
i Sønnen.» Vi er utenfor alt dette. Det gjelder Gud og Jesus. Skal han gi oss
noe, er det noe som herliggjør Gud.
Å be i
Jesu navn betyr først at vi ikke går i vår egen kraft og myndighet. Jesus har
nettopp talt om at han er lik Gud og har samme kraft og makt som han. De er
ett. Dermed er Jesus i stand til å gjøre det Gud gjør. Vi vet også at han var
med i skapelsen, Joh. 1, 3. Når vi så skal be i hans navn, er vi på en måte
inne i dette kraftområdet der Gud er. Det er derfor vi kan be om hva vi vil –
hva som helst. Hos Gud er der ingen begrensninger.
Men den
engelske presten Marcus Dods skrev noe mer om dette (i The Expositor’s Bible): «Det
betyr også at vi ber om slike ting som fremmer Kristi rike.» Her skal vi merke
oss noe mer han sier: «Når vi gjør noe i en annens navn, er det for ham vi gjør
det.» Og da er det selvsagt at vi prøver å gjøre det slik han ville gjort det!
Kanskje
vi blir noe mer forsiktig med å be etter dette. For er det slik at vi bare ber
om at Guds navn må bli æret og hans rike fremmet? Er det en av grunnene til at
Gud ikke kan svare på vår bønn? Det er så lett å si i en bønn: I Jesu navn,
amen. Det er ikke det Jesus mener.
Johannes
skrev også noe om dette i sitt første brev: «Og dette er den frimodige tillit
vi har til ham, at dersom vi ber om noe etter hans vilje, så hører han oss,» 1.
Joh. 5, 14. Bønnen skal samsvare med Guds vilje, og den er alltid å ære Gud og
tjene Guds rike.
2. Forventning.
I en
rett bønn ligger det også en forventning om at han skal svare – slik det tjener
hans sak. Og det forventer et Guds barn. En gjenfødt kristen ønsker at Guds
rike skal komme først i alle ting. Der Guds Ånd får råde, må egeninteressen og
egoismen vike. Vi ser fram til at Guds rike vokser og nye mennesker blir frelst
og helliggjort. Da er det også klart at våre følelser virker med. Det vi
brenner for, vil vi tenke på og se etter når det skjer. Der er vårt indre liv
med.
Men også
vår vilje er med her. Derfor ber vi Gud om å gjøre det. Og når han svarer med å
be oss å gjøre noe i sitt rike, må vi gå. Det er ikke en verdslig viljessak,
men en vilje som Gud får stelle med. Jesus sa virkelig til disiplene: Gå ut! Og
de gjorde det.
3. Tilgivelse.
I v.
25-26 sier Jesus noe enda mer alvorlig: Når vi ber, må vi tilgi om vi har
motstandere. Det kan så lett skje at vi får imot noen som gjør oss vondt på
ulike måter. Da vokser en bitter rot opp i oss som tar bort velsignelsen i
kristenlivet. Og her sier Jesus at det også tar bort bønnesvaret. Vi må tilgi
andre, sier han, «for at også deres Far i himmelen skal tilgi dere deres overtredelse.»
Vi har alle gjort oss skyldige i urett og synd og trenger derfor mye nåde. Her
knyttes det sammen med bønnhørelse.
I neste
vers blir det enda tydeligere: «Om dere ikke tilgir, da skal heller ikke deres
Far i himmelen tilgi dere.» Det må alle kristne legge seg på hjertet. Jesus
sier det samme i forbindelse med Fader vår i Mat. 6, 14f. Og det ligger
egentlig i sakens natur: Vi må ha et åpent og rett forhold med Gud, om vi skal
leve med ham og hans vilje. Bønnen er en del av dette.
Det er
klart for mange troende at bønn er vanskelig når vi tenker litt dypere over
det, slik Jesus har talt om her. Da blir ikke bønnen en mengde ord som
hedningene var kjent for, Mat. 6, 7. Bønnen er en hjertesak i den åndelige verden.
La oss derfor gå til Gud i ydmykhet og takke ham for muligheten til å be og be
han lære oss å be, slik disiplene gjorde.