En bekjennelse.
6.s. Treenighet. Aposteldagen.
Mat. 16,13-20.
6.s. Treenighet. Aposteldagen.
Jesus hadde vært på vandring, avvist dem som krevde tegn og
under og talt om fariseerne og deres skadelige lære. Det er synden som ligger
bak alt dette. Den leder menneskets tanker vill slik at vi får urette
forestillinger om det å være en kristen. Det ser vi stadig i avisdebatter og
samtaler. Folk forstår ikke hovedsaken med Jesu komme.
Nå søkte Jesus avsides om Cæsarea Filippi nord i Israel. Nå
begynte en viktig samtale som Jesus hadde med sine disipler. Her ble det
åpenbart flere viktige sider ved gudslivet og kristendommen. Det må vi stanse
for her.
1. Hva sier folk?
Det er underlig hvordan mange er opptatt av andre mennesker
mener. Publikum har alltid hatt stor makt, og mange retter seg etter det de
fleste mener og gjør. Derfor kan opinionsmeninger være problematiske. Har folk
gjort seg opp en selvstendig mening, eller blir mange styrt av naboen eller
kjendisers tanker?
Her i v. 13 er ikke det problemet. Det er Jesus som ønsker å
høre hva folket tenker om ham, om de har forstått at han er Messias. Og det
fører vår tanke til vårt eget folk i vår tid. Hva tenker de om Jesus? De fleste
tror jeg mener at han nok har levd og var et bra menneske. Men ikke noe mer.
Det er egentlig ikke noe nytt svar. Noen har tenkt slik
gjennom hele historie. Striden i den første kristentid var nettopp om det: Var
Jesus bare et menneske, eller var han også Gud? Eller var han bare Gud?
Som menneske var Jesus god og fin på alle måter etter
Bibelen. Som Gud er han langt borte, og vi kan aldri nå ham. Han er for
overnaturlig.
Hva svarte disiplene? I v. 14 får vi høre at meningene var
delte blant folk. Han kunne være døperen, Elias eller en annen profet. Det var
nok ikke så interessant for Jesus. Han visste nok det. Da peker han på dem og
går direkte til saken: Men dere, hvem sier dere at jeg er?
Det er veldig personlig. For Jesu åsyn må vi ta stilling til
ham. Det er avgjørende for vårt evige ve og vel. Det er ikke likegyldig hva vi
tenker om Jesus og hvordan vi stiller oss til ham. Og hver av oss må svare for
oss selv. Hva betyr han for meg?
2. Peters svar.
Da kommer Peter med sin store bekjennelse. Det er et
vitnesbyrd som er blitt stående i vår bibel. Og mange andre har senere sagt det
samme – gjerne med andre ord. For her ligger noe ganske vesentlig i den kristne
tro.
Du er Messias, den levende Guds Sønn, v. 16.
Da er alt sagt. Slik taler ingen av seg selv, og det er mot
all fornuft. Vår tanke sier: Et menneske kan ikke være sønn av den allmektige
Gud. Det overgår vår forstand. Derfor sier Jesus til Peter: Dette har du ikke
av deg selv. Det har Gud i himmelen åpenbart for deg. Det som er for høyt for
vår egen tanke, må Gud vise oss på overnaturlig måte, så å si. En åpenbarelse
er noe gudgitt. Han viser oss noe vi ikke kan forstå av oss selv, og det er noe
som gjelder vårt innerste og evige liv. Da kan det skje at vi plutselig «ser»
noe og forstår noe vi trodde var uforståelig.
Peters ord blir mer enn ord: Du er Messias. Det er han som
profetene og Skriftene har talt så mye om i gammel tid. Det hadde Peter hørt om
før av de skriftlærde og andre. Men det var jo så langt borte og så lenge til
at det berørte ham ikke. Nå ser han: Det er jo Jesus! Han er oppfyllelsen av
alle profetier om Messias. Han er barnet som er født og sønnen som er oss gitt.
Jes. 9, 7. Han er den som skal bli såret for våre synder, Jes. 53, 5. Han er
den rettferdige, spiren hos Jeremias 23, 4f. Og han er vår rettferdighet, sa
profeten. Peter har nok ant noe av dette uten å se alt på den gang.
Gamle Simeon var en annen som fikk en slik åpenbarelse, Luk. 2,
25ff. Ånden hadde åpenbart for ham at han ikke skulle dø før han hadde sett
Messias. Da Josef og Maria kom med barnet inn i tempelgården, så han det
straks: Der er han. «Mine øyne har sett din frelse,» sier han, v. 30.
Du er den levende Guds Sønn, vitnet Peter. Jesus hadde evig
liv og kunne gi det til de som kom. Han var ikke et vanlig menneske. Det ble
klart for Peter nå. Han var faktisk Gud. Og det er essensen i et sant
vitnesbyrd: Vi har sett hvem Jesus er og hva han betyr for oss.
Vitnesbyrdet er å fortelle det. Vi sier til andre hva Jesus
betyr for oss og hva han har gjort for oss. Da skjønner vi at ikke alle
prekener er vitnesbyrd. Det må være personlig: jeg har møtt Jesus, han er min
frelser og mitt eneste håp i døden og evigheten. Derfor er han så viktig for
meg her i livet.
1. Timoteus brev er et av de aller siste brev Paulus skrev. Og
der gir han oss et vitnesbyrd i kap. 1, vers 16: Kristus Jesus kom til verden
for å frelse syndere, og blant dem er jeg den største. Og i sitt siste brev der
han har den siste anledning, sier han: Jeg vet hvem jeg tror på, og jeg er viss
på… 2. Tim. 1. 12.
- Men Jesus går videre i sin samtale med Peter og sier:
3. Et løfte.
Du er Peter, og på denne klippen vil jeg bygge min menighet,
v. 18. Det betyr først at Peter ikke er alene som kristen. Det skal bli en
menighet på jord. Det er Guds forsamling av alle de som tror på ham. Alle som i
nådens tid tror på Jesus i alle land til alle tider hører med til menigheten. Dette
er teksten for aposteldagen i kirkeåret, men det er ikke bare de som tilhører
Guds menighet. Det er alle troende.
Og så sier Jesus at han skal bygge denne menighet. Den er som
et hus som skal reises. Men det kan ikke vi mennesker gjøre. Her har vi et
løfte om at Jesus selv skal gjøre det. Jesus selv er hele vintreet, og vi er
grener på ham. Joh. 15. Peter bruker bildet om huset og sier vi er levende steiner
i Guds byggverk. 1. Pet. 2, 5.
Jesus holder nå på med å bygge denne menighet. Hver gang et menneske
blir frelst – i Norge eller i andre land – legges en ny stein til huset. Det er
han som frelser og dermed bygger sin menighet.
Noen prøver å bygge selv. Det vil alltid mislykkes. Derfor
arbeider Ånden med å ta fra oss vår egen selvtillit i frelsesspørsmålet. Han må
vise oss at vi ikke makter noe her. Vi er syndere tvers gjennom og kan bare ved
frelses ved syndenes forlatelse. Da får vi evig liv og blir en levende stein på
Guds byggverk.
Jesus gir oss så et annet løfte: Dødsrikets porter skal ikke
få makt over den. Verken vår egen død eller djevelen og andre krefter skal
kunne ta fra oss denne frelse. Guds menighet vil bestå til alle tider. Det er
Guds faste ord, selv om det har vært og kan bli store forfølgelser og mange lir
martyrdøden. Jesus er alltid den sterkeste.
4. En oppgave.
Vers 18-19 er et viktig ord for katolikkene. Det handler om Peter
som grunnlag kirken i Rom og om himmel-nøklene. Nå skal vi se litt på det
siste, for det handler om den oppgave Jesus ga disiplene og alle troende. Det
er forkynnelse og misjon. Da kan vi løse og binde mennesker her i verden med
virkning inn i evigheten. Det skjer ved forkynnelsen av Guds ord og i særlig
grad om Jesus.
Nøkkelen til å løse på jorden er forkynnelsen om Jesu frelse
ved tro av nåde. Den som tar imot det, blir løst og fri. Joh. 8, 36. Det er
Sønnen som gjør oss fri ved sin død og oppstandelse. Denne frelse står fast i
himmelen.
Å bli bundet på jorden er å si nei til evangeliet for å gå
sin egen vei. Da er du bundet til Guds evige dom for evig. Ingen kan løse deg i
evigheten. Det må skje her i tiden ved evangeliet. Det er så viktig at vi
ordner vår sjelesak (dvs. lar Gud få gjøre det) mens vi lever i nådens tid.
Amen.