Joh. 8, 31-36.
Virkelig fri.
11. s. e. treenhet.
Denne
teksten handler om åndelig frihet. Det er viktig å vite hva vi er blitt fri fra
og fri til. For oss er det også nødvendig å vite at vi behøver å bli frigjort
på grunn av synden. Og det var det ikke alle jøder som visste på Jesu tid.
Fremdeles er det folk som ikke skjønner det verken her i landet eller andre
steder. Dermed blir Jesu ord særlig viktige.
Teksten
er bare en del av Jesu samtale med jøder denne gangen. Men den er spekket av
sannheter og viktige ord om vår åndelige tilstand og frelse. La oss se på noen
av dette.
1. Tilhørere.
Vi
legger merke til at det var jøder som trodde på Jesus, han sa dette, v. 31.
Ingen taler sier det samme eller på samme måte til barn og til eldre mennesker.
De tenker på tilhørerne og hva de er i stand til å forstå. Ellers kan det meste
gå hus forbi.
Her
talte Jesus til troende jøder. Men her kan vi spørre hva slags tro dette var.
Vi møter en slags tro i kap. 2, 23. Der står det at mange trodde da de så
tegnene han gjorde. Det var mer en ytre begeistring og tilslutning til Jesus
som kunne så mye. Vi ser også i v. 24-25 at Jesus ikke betrodde seg til dem,
for han kjente deres indre. I Joh. 6 møter vi også noen troende som hadde sett
flere tegn av Mesteren. Men det stakk ikke så dypt i alle. Da Jesus talte om at
han var den eneste frelser som måtte dø for dem, ble de forarget og tok anstøt.
I v. 66 ser vi at mange trakk seg tilbake fra ham og forlot ham.
De
troende vi møter her hadde nok også en slik tro. Det ser vi av Jesus videre
tale. De måtte kjenne sannheten og bli virkelig fri. Prof. Sigurd Odland sier
at de hadde en «meget ufullkommen begynnelse». Og prof. Olav Moe sier her at de
hadde «mer verdslige enn åndelige forventninger» til ham. Og i fortsettelsen
ser vi at noen ville steine ham på grunn av hans ord, v. 59.
Mange
vil trolig være slik i vår tid som ofte før. Vi kan spørre. Hvor sterkt er vi
bundet til Jesus som vår eneste redningsmann for evigheten?
2. Ordet.
Jesus
vil stille dem på prøve. Han visste hvordan de var. Men det er viktig for oss
selv å kjenne vårt sanne forhold til Ham. Og da bruker han ordet som prøvestein. Det ville vise hvor sanne de var i sin tro.
For oss
er det også slik. Det er vårt forhold til Guds ord som avgjør hvordan vi har
det med Gud og Jesus. Det er ikke nok å si at vi bekjenner Jesus og tror på
ham. Det ser vi tydelig i denne teksten. Prøven blir om vi tror det Guds ord
sier om Jesus og hans verk. Og det gjelder ikke bare begynnelsen på
kristenlivet.
Jesus
sier her: Dersom dere blir i mitt ord… Alle kristne har smakt litt av Guds ord.
Her taler Jesus om fortsettelsen. Vi må faktisk bli værende i Ordet. «Hans ord
må være for dem den sfære hvori de vedblivende beveger seg med hele sitt
personlige liv, i stadig tro og lydighet» (S. Odland). Dermed blir Bibelen vår
rettesnor som kristne både i tro og i hverdagsliv (moral). Det kan se ut som om
end el (kanskje mange) svikter nettopp her i vår tid. Men Ordet er fremdeles
prøvesteinen. Vår lydighet mot den avgjør om vi er hans disipler i sannhet.
3. Sannheten som frigjør.
Forutsetningen
for Jesus her synes å være at tilhørerne ikke kjente hans sannhet og ikke var
åndelig frigjort. For at det skal skje må de kjenne sannheten. Og spørsmålet
blir nå hvilken sannhet Jesus tenker på.
I
fortsettelsen begynner jødene å forsvare seg selv, v. 33. De sier - som jøder – at de er Abrahams barn og har
aldri vært treller. Og Luther sier i sin gjennomgang av Johannes-evangeliet at
dette er langt fra det de hadde tenkt. De ventet på et jordisk rike, mens Jesus
viste dem deres åndelige tilstand. Dette viser også at troen var av en ytre
art.
Den
sannheten Jesus ville vise dem og som de måtte lære, var om dem selv. Hvem var
de og hva behøvde de egentlig? Jesus gjennomskuet dem fullstendig. Det er ikke
nok å være Abrahams barn eller være av en kristen slekt og oppdragelse.
Kristendom er personlig i sitt vesen. Derfor fører han inn et nytt ord i
samtalen:
4. Synd.
I
begynnelsen av kapitlet hadde Jesus talt med og om en syndig kvinne grepet i
hor. Da hadde Jesus sagt til fariseere og andre: Den som er uten synd, han skal
kaste den første steinen, v. 7, men da ble de stille og forlot ham. Og til
kvinnen sa han bl. a.: Synd ikke mer. V. 11. Det er dette han nå vil tale med
dem om.
Slaveriet
og trelldommen gjelder ikke bare Romerriket eller ytre forhold. Det bor noe i
oss som vi ikke kan beseire.
v.
34-5.: Synden gjør oss til slaver, kontrollerer oss og hersker over oss. Den dikterer våre handlinger. Vi kan ikke
fri oss selv fra slaveriet og bryte dens lenker som binder oss til et syndig
liv. Til det behøver vi en annen person. Det er evangeliets budskap.
5. Jesus.
Han
alene er den som kan gjøre dette for syndere. v. 32: Jesus er selv sannheten
som setter oss fri, v. 36. Han er sannhetens kilde og den fullkomne standard
for det som er rett. Han befrir oss fra syndens konsekvenser, fra selvbedrag og
fra djevelens falskhet og bedrag. Han viser oss klart veien til evig liv med
Gud. Vi har mange bibelvers for det. I Romerbrevet kap. 8 har vi slike vers. I
v. 2 kommer grunnen til at det ikke er fordømmelse for dem som er i Kristus. Vi
er frigjort fra syndens og dødens lov. Og vi er frigjort fra synden, sier han i
kap. 6, 18.
Men han
viser oss også at vi ikke kan gjøre som vi vil (søm kjødet vil), men han gir
oss frihet til å kunne følge Jesus og tjene Gud. Jesu fullkomne sannhet befrir
oss fra alt ondt og viser oss og skaper oss om til å bli alt det Gud har ment
vi skulle være.
Gal 5,1 Til frihet har Kristus frigjort oss. Stå derfor fast, og la dere ikke
igjen legge under trelldommens åk. Gal 5,13 For dere ble kalt til frihet,
brødre. La bare ikke friheten bli et påskudd for kjødet, men tjen hverandre i
kjærlighet.
Veien er å komme til Jesus med sine synder, erkjenne og bekjenne. Guds ord sier dem at han forlater synden og setter oss i åndelig frihet. Troen er å gripe det og si takk Jesus!
Veien er å komme til Jesus med sine synder, erkjenne og bekjenne. Guds ord sier dem at han forlater synden og setter oss i åndelig frihet. Troen er å gripe det og si takk Jesus!