Luk. 13,22-30. 2. Faste.
Den
trange døren handler det om i dag. Jesus talte om den også i Bergprekenen i
Mat. 7, 13-14. Når han kaller døren inn i Guds rike for trang, må han mene noe
alvorlig. Jesus reiste omkring i bygdene og var nå på vei til Jerusalem. De
møtte sikkert mange mennesker, og han må ha talt til dem som han alltid gjorde.
Dette var ingen feriereise for mesteren.
1. Et spørsmål
Det kan
ha vært utgangspunktet for spørsmålet som nå kom. Hvem som stilte spørsmålet,
får vi ikke vite her. Det står bare. En sa da. Og han var ganske tydelig på hva
han ville vite: Er det få som blir frelst?
Han
hadde altså forstått at noe vesentlig ved Jesu tale og hans komme var at folk
måtte bli frelst. Jesu oppgave var ikke å hjelpe folk sosialt eller politisk
eller å rette på andre menneskelige forhold. Han hadde skjønt at frelsen var
det viktigste – i alle tilfelle ser det slik ut fra spørsmålet hans. Det er i
grunnen motsatt av det folk flest i dag tenker på og ønsker. Taler man om
frelse, er det gjerne om det jordiske og menneskelige. Mange tenker både på
himmel og helvete som noe som skjer her på jorden.
«Det var
himmelsk,» sier noen om en konsert eller noe annet vakkert. Og «det er helvete
på jord,» sier andre om problemer og vondskap i verden. Det kan gjelde krig
eller ulykker av ulik slag. Da er det straks et «helvete». Og dermed avslører
de at de ikke har forstått verken hva himmel eller helvete egentlig er. Og da
kan de heller ikke skjønne hva frelse er. At Jesus mener noe mer enn det
jordiske, ser vi av svaret han ga.
Men
kanskje mannen hadde andre grunner for å spørre, slik det ofte er når noe spør
oss om åndelige ting. Det er ikke alltid seriøst ment. Kanskje mannen rett og
slett ville prøve Jesus. Hva ville han si til et så hypotetisk spørsmål? For
hvem kan egentlig si det på forhånd. Kanskje mannen hadde en tanke om at hvis
Jesus var Gud, kunne han besvare det spørsmål? Og da ville han avsløre seg selv
og sin identitet. Mange håpet nok på at det ville skje en gang.
Eller
var mannen ganske enkelt nysgjerrig? Det ble talt mye om mannen fra Nasaret.
Har han tenkt på disiplene og kvinnene som fulgte ham, var det bare disse som
ble frelst? Eller kanskje alle ville bli det til slutt? Dette skjedde jo i
Israel der jødene var i flertall. Eller kanskje mannen beundret Jesus? Han
hadde jo talt om Guds rike og Guds vilje mange ganger, om loven og Guds krav.
Det går an å beundre et menneske for en god tale uten å ta imot innholdet i det
han sier.
Mange
mennesker er mer opptatt av hvor mange som er kristne, men de spør ikke etter
hva som gjør et menneske til kristen. Derfor har folk flest ofte liten innsikt
i hva kristendom egentlig er. De tenker mest på det ytre og på de mange
feiltrinn kristne har gjort til alle tider. Da er det lett å tenke: Jeg er like
god som dem. Dermed slår de seg til ro både for tid og evighet. Det er en
farlig situasjon.
A.
Barnes sier i sin kommentar til Lukas at jødene mente at få ville komme til
himmelen. De viser da til at det bare var to voksne av de som forlot Egypt, som
kom inn i Kana’an. På denne bakgrunn kan mannen ha spurt om Jesu mening.
2. En trang dør.
Jesus
gav ham ikke noe antall på de kristne. Han visste det nok selv, men mennesker
kan lett misbruke slike opplysninger. Han ville mannen og oss andre skulle være
opptatt av noe viktigere: Døren inn til Guds rike. Alle som vil til himmelen må
gå inn der. Og det finnes bare en vei, og det er ham selv.
Men
denne frelsens dør er trang. Det betyr at det ikke er lettvint selv om det er
lett å gå gjennom den. Og det antyder at ikke alle er i stand til det. For
dette er omvendelsens dør og gjenfødelsens dør. Der får vi ingen ting av vårt
eget med oss. Det er ikke bare synden som må legges av ved Kristi kors. Det
samme gjelder alle våre egne «gode» gjerninger, alt det vi selv trodde var
viktig og bra. Døren er så trang at vi må gå nakne inn åndelig talt. Vi står
ribbet for alt.
Da blir
den trange dør en nådens dør. Det blir vårt eneste håp. Da ser vi noe vi ikke
visste før: Skal vi til himmelen, må det blir på Guds nåde. Ellers blir vi
utestengt i all evighet. Men det er altså ikke enkelt for vår egen natur å gå
inn gjennom den. Derfor sier Jesus her: Strid for å komme inn. De fleste er
ikke villige til det. Mange skal prøve, sier han, og ikke nå innenfor.
Vi kan
ikke frelse oss selv hvor mye vi enn strever. Den striden Jesus tenker på nå,
er en annen. Det handler ikke om å bli from eller holde Guds bud så godt man
kan. Det er mer en kamp mot den tanken at man selv kan bli frelst ved å ta seg
sammen, bestemme seg eller velge å bli et bedre menneske. En har sagt det slik:
det er å ønske inderlig å kjenne Jesus, å følge ham gjennom livet hva det så
vil koste. Da blir døren å stille seg ved Jesu kors og tro at hans gjerning og
død er det eneste som kan frelse meg.
Derfor
er det også en kamp og strid mot sine egne gode gjerninger. De kan ikke hjelpe
oss innenfor. Og så må vi tenke at tiden er kort. Nådens dag kan ta slutt før
vi selv tenker eller ønsker det. Derfor blir også striden at vi må komme nå, i
dag, mens Herren kaller.
Jesus sa
at han var døren. Joh. 10, 7. Så enkelt er det, og så vanskelig å erkjenne. Du
kan ha alt mulig annet, og ha kunnskap om nesten alt og leve et fint og moralsk
liv i hjelpsomhet med andre. Men eier du ikke Jesus, er du likevel fortapt.
Døren er trang for mange fordi de ikke vil erkjenne det. Men å innse det, er en
del av selve omvendelsen.
3. En stengt dør.
Husbonden
vil reise seg en dag, og det betyr at alle anledninger til å bli frelst er
slutt. V. 25. Vi vet ikke hva tid det skjer, men trolig er dagen ikke langt
unna da nådens tid på jord er slutt. For siste gang er innbydelsen til å bli
frelst sagt. Den siste bønnhørelse er skjedd. Og det siste frimodige og glade
vitnesbyrd om frelsen er avlagt. Da er noen innenfor og noen andre utenfor
himmeldøren.
Da blir
det også en mektig vekkelse over jorden. For da vil mange våkne og tenke: Det
var sant likevel det de troende sa. Og så stiger bønneropene opp til Gud:
Herre, lukk opp for oss. Det vil skje i Norge og Skandinavia, Europa og
Amerika. I alle disse vestlige land er der millioner av mennesker som har
forsømt seg. Og nå kommer de og ber om adgang til himmelen.
Men da
er det for sent. Nå svarer Jesus dem: Jeg vet ikke hvor dere er fra. For de som
kommer inn, kommer fra Guds menighet her på jord. De som er utenfor, har ikke
vært der. Jo, de har gjerne vært på stormøter og gudstjenester – men de var ikke
hjemme der. For de eide ikke Jesus i sitt hjerte.
Men de
gir seg ikke. Nå kommer de med sine gjerninger og sitt liv. De hevder nettopp
at de har vært i forsamlingen. De åt og drakk – er det nattverden de har vært
med på? Uten at hjertet var med. Og de har hørt Guds ord – han lærte på gatene
deres.
Men
Jesus svar er det samme: Dere er ukjente for meg. Gå bort! Det vil nok bli en
fryktelig beskjed å få. De ville så gjerne nå ved dødens terskel. Nå var det
for sent. Du er vel ikke en av dem?
4. Evigheten.
Dernest
peker Jesus på evigheten. Alle de som gjorde urett i Guds øyne – og det er
først og fremst at de har vraket hans Sønn som frelser – de har ikke adgang til
det evige Guds rike nå. De blir støtt bort fra Frelseren. Og det eneste stedet
utenom Guds himmel i evigheten, er fortapelsen, helvete.
Her gir
Jesus oss et glimt av dette stedet. Der skal de gråte og skjære tenner. Det er
angeren forferdelige kval når de ser at alt er forgjeves. Det er for sent å
søke Gud og bli frelst. Og der i fortapelsen skal de få se inn i himmelen –
kanskje det blir for et øyeblikk. De skal se de troende som ble frelst. Så
regner han opp noen som folket kjente godt_ Det er Abraham og Isak og Jakob –
og alle profetene i Guds rike, sier han. V. 28.
Tenk for
et syn! De ser den frelste skaren som nå er trygt hjemme hos Gud mens de selv
blir kastet ut i det ytterste mørke. Vi kan ikke forstå hvordan det er på noen
av disse stedene. Men vi ser det er forskjell.
Til
himmelen skal det komme troende fra alle verdens kanter, sier han. De kommer
fra nord og sør og øst og vest. Det er uttrykk for alle land i alle
verdensdeler. Og de skal sitte til bords i Guds rike. Det blir en veldig
forsamling. Det er skaren som er hvit som sne og som ingen kan telle. Åp. 7.
Men der blir alt snudd opp ned. Noen av de store her i verden som alle kjente,
får en plass nederst billedlig talt. Og noen ukjente troende som ingen aktet
noe på, blir vist framover og gjort stas på for Guds åsyn. For Gud regner helt
annerledes enn vi gjør.
Er ditt
navn skrevet der – i Livsens bok? Ennå er døren åpen og innbydelsen går ut til
syndere. Nå ber jeg deg også om å være forstandig og komme til Ham. Du har Guds
ord på at han tar imot deg. For han kalte deg først, og han har gjort alt
ferdig. Du er velkommen i Jesu navn. Amen.