Joh. 15, 13-17.
13. treenhet.
Den
største form for kjærlighet er offeret. Kjærlighet med ord er ofte lite verd.
Ordene kan glemmes og de koster mange ganger lite. Kjærlighetens kjennetegn er
å gi og å ofre noe for andre. Offerets verdi viser kjærlighetens størrelse og
tyngde.
Her sier
Jesus at den aller største kjærlighet er å gi sitt liv for sine venner. Dette
er innledningen til påskehøytiden. Derfor vil han nå minne dem om hans egen
kjærlighet og hva den vil koste.
1. Kjærlighet.
Kjærligheten
er noe uforklarlig, ja, vi kan si noe guddommelig. Samtidig er det noe av det
fineste på denne jord. Tenk på bildet av to gamle som går hånd i hånd langs en
sti. De har kanskje levd femti-seksti år sammen i ekteskap. Og fremdeles holder
de sammen. Kjærligheten er et sterkt lim mellom mennesker. I vår Bibel har vi
noen slitesterke ord om kjærlighet – når vi ser den fra Guds side.
a) Den lille bibel sier det slik: «For så
har Gud elsket verden at han gav sin Sønn, den enbårne, for at hver den som
tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv. Joh. 3, 16. Dette er det største
og viktigste vi kan vite om kjærlighet. Og i teksten vår sier Jesus at ingen
har større kjærlighet enn denne at han setter sitt liv til for vennene sine, v.
13. Det er ganske ubegripelig for det naturlige mennesket. Likevel har vi
eksempler på at mennesker er smittet av denne kjærlighet. Det kan være
kapteinen skipet som holder på å synke. Han lar alle andre gå i livbåtene og
blir selv igjen når det ikke er plass til flere. Det er ekte sjømannskap
inspirert av bibelen.
Gud
elsker alle, også de verste mennesker som alle andre forakter og dømmer. De er
med i Guds kjærlighet. Han gjør alt for å berge dem. Men det siste steget må de
ta selv, ved troen å ta imot en ferdig frelse.
b) Kjærlighetens apostel skriver mange år
etter Jesu død at Guds kjærlighet er åpenbart og vist fram for oss mennesker.
1. Joh. 4, 9-10. Det skjedde da Gud sendte sin enbårne Sønn til verden, for at
vi skulle leve ved ham. Det var ikke vi som tok initiativet og prøvde å elske
Gud. Vi var ikke i stand til det. Synden hadde ødelagt alt for oss.
Dette
har ingen ting med menneskelige følelser for hverandre å gjøre. Her taler Ordet
om noe som er mye sterkere. «I dette», sier han. Gud elsket oss ved å ofre alt.
Han sendte sin eneste Sønn til verden for å sone våre synder. Det er en tale
som vi kanskje forstår best. Menneskene holder som regel fast på alt de har, og
særlig det kjæreste og dyreste. Men det var det Gud ofret.
c) Hedningenes apostel forklarer dette
videre slik: «Gud viser sin kjærlighet til oss.» Rom. 5, 8 (6-8). Gud forklarer
hva kjærligheten er og betyr ved å vise den fram for alle mennesker som vi
høre. Og det gjorde han før vi hadde forbedret oss og forsøkt på det. Mens vi
ennå var syndere, sier han. Da må vel folk tro at det er ekte. Paulus rører her
ved noe av det sterkeste i hele Bibelen. For han taler om påsken.
I Joh.
15, 16 sier Jesus noe meget viktig om dette: «Dere har ikke utvalgt meg, men
jeg har utvalgt dere.» Det er utvelgelsen. Gud bestemte og Gud begynte og Gud
utførte alt sammen selv. Sett på denne måten er vi utenfor alt i Guds rike. Vi
er hans verk helt og fullstendig, Ef. 2, 10.
Går vi
så til Joh. 10 der Jesus taler om hyrden og saueflokken, ser vi dette i v. 11: «Jeg
er den gode hyrde. Den gode hyrde setter sitt liv til for fårene (sauene).» Det
er kjærlighetens største gjerning, og vi er over i neste avdeling:
2. Jesu død.
Ingen
har større kjærlighet enn at han gir livet sitt for andre, v. 13. Det er
påskebudskapet der frelsesverket skjedde og omtalt. Det viktigste skjedde på
korset på Golgata – og så ved den tomme grav.
Døperen
så Jesus komme mot seg en dag da han døpte ved Jordan. Da sier han etter en åpenbarelse
av Gud selv: «Se, der er Guds lam som bærer verdens synd.» Joh. 11, 29. Det sa
han ikke av seg selv. Da var han Guds røst som aldri før eller senere. Døperens
finger pekte helt fram til Golgata.
I den eldre oversettelsen på
nynorsk (fra 1938) står det slik: Sjå der Guds lam som tek bort
verda si synd. Det tar
med hele poenget ved Jesu komme. Han var her i verden for å gå til korset. Der
skalle han fjerne all synd som domsårsak. Dermed blir korset ufattelig for et menneske.
Gud tok på seg selv dommen ved å legge den på sin Sønn som vår stedfortreder.
I den
stund var Jesus røveren, drapsmannen, Hitler, overgriperen, horkaren og skjøgen.
Jesus var fariseeren og tolleren, de fine og nyttige mennesker – og de som
ligger i veikanten og ikke greier mer i livet.
Der på
korset sa ikke Jesus mye. Sju små uttrykk og setninger ble det. Ett av dem skal
vi ta fram her: Det er fullbrakt, sa han. Joh. 19, 30. I den stund var alt
ordnet som måtte og skulle gjøres. Å tro det er kristendom. Vi blir aldri
kristne ved egne gjerninger om de enn er gode som gull. Kristendom er å tro på
Guds gjerninger ved Sønnen. Der er forsoningen for dine synder, og der er
forlatelse for dem. Der blir du renset hvit som snø, som profeten sa: «Om deres
synder er som purpur, skal de bli hvite som snø, om de er røde som skarlagen,
skal de bli som den hvite ull.» Jes. 1, 18.
Om noen meg nå spørre vil om grunn til
salighet,
og om det hører mere til som man må have med –
foruten Jesu kors og blod som han for verden
flyte lot –
jeg svarer med et freidig mot, min grunn er
Jesu blod.
Det er
frelsens grunn og frelsens innhold gjennom hele livet.
3. Vårt liv.
I v. 14
ser det ut som om Jesus kom med noe som motsier alt vi har forkynt om frelse.
For han taler om dersom, et hvis. Og da følger ofte krav og betingelse. Han
sier: «Dere er mine venner dersom dere gjør det jeg pålegger dere.» Dette kan
se ut som et lovbud.
Men
Jesus har en annen mening med dette. Legg merke til at han skiller mellom to
slags typer mennesker: venner og tjenere (slaver). Vennen står i et fortrolig
samfunn og forhold til sin herre, mens slaven gjør alt av tvang eller for
vinnings skyld. De tronede tilhører ikke den siste gruppen. De er Jesu venner.
Guds
barn har fått et nytt sinn, det er derfor de er hans venner. Da har de fått en
ny vilje og lyst som ønsker å gjøre det Gud vil. Hans bud er ikke tunge og vanskelige
for oss da, jfr. Mat, 11, 30. Jesus står ikke over sine venner med pisken og
slår om vi svikter. Han har tatt oss inn i sitt fellesskap og vist oss sin vei
og vilje med oss i livet. Det nye sinn som er skapt ved syndenes forlatelse,
gjør at Guds vilje blir vår vilje som vi gjør med glede.
Vers 14
kunne vi med forsiktighet skrive slik: Dere er mine venner når det gjør det jeg
har bedt dere om. Ved vårt liv viser vi med andre ord at vi tilhører Jesus. Hovedsaken
ved det er nettopp kjærlighet. Slik Gud har vist oss den største kjærlighet,
skal det avspeile seg i vår omgang med andre mennesker. V. 12. Det kan koste
noe for oss også, men det er Guds vei. Vi skal vise den kjærlighet til andre
som vi selv møtte hos Frelseren.
Og
kraften til dette – hvor ligger den? Det er at vi hele tiden må gå til Jesus og
hans gjerning på korset for vår skyld. Det blir vi aldri ferdig med. «Kraften
til livets strid, finner du der.» Så er det altså sammenheng mellom Jesu liv og
død og vårt.