Folket og kallet.
Mat. 9, 35-38. 4. treenhet.
Jesus
har helbredet flere og gjort under, bl. a. Jairus’ datter og to blinde. Han har
også kalt Levi til å følge seg, og han ble senere kalt Matteus. Det var han som
skrev dette evangeliet. Nå dro han videre omkring i alle landsbyene i Galilea.
Han gikk inn synagogene og lærte folket. Det var Guds rike og evangeliet han
talte om her som alltid. Og han helbredet alle som kom, uansett hvilke plager
de hadde. Det må ha vært en underlig tid. Vi må følge ham et stykke her.
1. Folket.
Han
hadde sett dette folket mange ganger på sine reiser. Men nå ser han dem med
Guds øyne. V. 36. Det er et åndelig syn med et himmelsk blikk. Det er viktig å
se og bedømme folk på den måten. Ellers kan det lett bli feil medisin vi gir.
Jesus ser noe som de fleste andre ikke oppdager. På tross av at mange ble
helbredet og fikk hjelp i timelig nød, så han noe som manglet. Vi har vanskelig
for å godta det som er galt hos oss selv. Vi vil tro det beste. Spørsmålet er
hvilke øyne vi ser med.
Her ser
han en flokk mennesker som var herjet og forkomne som sauer uten hyrde. Og det
var ikke på utsiden de var slik. Han så den åndelige situasjon hos mennesker
som ikke trodde på Gud og fulgte hans vei. Bildet av sauer og hyrde er nettopp
brukt slik i Det gamle testamentet. Jfr. Esek. 34 og Salme 23.
Den
sosiale nød er vanskelig nok for mennesker. Det er også politiske situasjoner
med undertrykkelse og frykt for terror og atombomber. I et evighetsperspektiv
er likevel den åndelige stilling mye verre. For da hendler det ikke bare om
noen år eller et liv. Da gjelder det evigheten.
Det er i
den sammenheng Herren sier hos Esekiel: Jeg vil spørre etter min hjord og se
til dem, kap. 34, 11. Spørsmålet er: Hvorledes har du det med Gud? Det er det
viktigste i livet. Jesus så at mange jøder levde uten Gud og var dermed
fortapt. Derfor sier han i etterkant til sine tolv disipler: Gå heller til de
tapte får av Israels hus, Mat. 10, 6.
Da Jesus
så dette, reagerte han slik: Han fikk inderlig medynk med dem. Det er
frelserhjertet som banker for hans eget folk nå. Det ville ikke gå dem godt om
de fortsatte på den breie vei. Den fører uvegerlig til fortapelse. Mat. 7, 13. da
er huset bygget på sand og raser sammen i dommen. Mat. 7. 26.
Nå kan
vi spørre om vårt eget land og folk er noe bedre? Mange har i alle fall
tilsynelatende sagt farvel til alt som hører Gud og kristendom til. Og de ser
det ikke selv. Møtet med Gud på den siste dag vil komme overraskende på dem.
2. Disiplene.
Da talte
han til sine disipler. Han ville vise dem den største nød i verden: at mennesker
lever og dør uten Gud. Vi vet ikke hvor mye de hadde forstått av dette før,
eller om de fattet det nå. Vi mennesker er ofte trege til å oppfatte åndelige
ting. Det må sies igjen og igjen og repeteres mange ganger. Vi kan be Jesus
lære oss mer og hjelpe oss til å lytte. Nå sier han tre ting til sine nærmeste
medarbeidere – og til oss alle:
a) Høsten er stor.
Han
mener at mange er ufrelste, og det gjelder nok til alle tider. Historien viser
at folk flest ikke er preget av Guds rike og hans vilje. De er preget av verden
og synden og alt som svarer seg her på jorden. Det gjelder Norge og Skandinavia
og Europa – og like til jordens ende. Folketallet i verden øker for hvert år,
og det gjør også hedningene og de mange mennesker i «kristne land». Slike store
land er Kina og hele den arabiske verden og ellers de mange mindre land på alle
kontinent.
Dette ser
vi av bl.a. misjonsbefalingen i Mat. 28, 19. der taler Jesus om at alle
folkeslag behøver hans ord og frelse. Derfor måtte de gå ut til hver krok av
verden. Dernest sier han:
b) Arbeiderne er få.
Arbeiderne
er her både såmennene og høstfolket. De er alle nødvendige i Guds rike for at
det skal vokse. Det er ikke sikkert at det alltid er for få prester,
predikanter eller leder og aktive kirkefolk.
Det kan
hende vi noen ganger er i samme situasjon som på Gideons tid. Herren sa til
ham: Du har for mye folk, Dom. 7, 2. Og etter en utrenskning lød det igjen:
Ennå er det for mye folk, v. 4. Jesus bad ikke om flere folk. Han ønsket flere
arbeidere. Og det er slike som er villige til å slite og ofre for Guds rike.
Det er ikke sikkert at det behøver å vøre heltidsarbeidere, selv om det alltid
må finnes slike.
Arbeidere
er også slike som ønsker og ber om at sjeler må bli frelst.
Det er det alltid for få av!
c) De skulle be.
Disiplene
skulle be. Det var en hovedoppgave. De måtte tale med Gud om sitt arbeid slik
de også gjør det om sitt eget liv. Vi skal ikke først og fremst være så opptatt
av å gå. Vi må først og ofte ned på kne og tale med Høstens Herre.
Det vi
skulle be om var at Herren måtte drive
noen ut i tjenesten. Ordet for drive eller sende heter på gresk ekballå. Det betyr å kaste ut, som å
kaste ut en reservestyrke i krig. Vi ber om at Gud må gjøre det med noen. Han
må finne noen som han får gjøre skikket, og få dem ut i tjenesten for Gud. For
det haster mot tidenes kveld.
Bønn er
vårt beste våpen i all slags tjeneste for Gud. Det er det viktigste arbeidet vi
gjør for Gud. Da ber vi om at disse sendebudene ikke må få ro til å være hjemme
i fred. De må ut i arbeidet. Vil du gjøre det om herren rører ved deg nå?
3. Et oppdrag, kap. 10.
I neste
kapittel ser vi noe. De som bad Gud drive noen ut i tjeneste, blir selv sendt
ut. Han kaller og sender de som innvier seg i bønn og lever med Jesus. 12
stykker ble kalt denne gangen. De skulle ut i et spesialoppdrag for Jesus. Og
likevel var det en som sviktet. Judas. Derfor ser vi at det bare var elleve
igjen i kap. 28, 16.
Det er
også vårt oppdrag til alle tider. Jesus ser etter villige sjeler – han «venter
på unge som vil gå med livet selv som innsats i ildlinjen vil stå.» Kanskje det
er deg?