Såmannsøndag.
Mat. 13, 24-30.
Dette er
den andre lignelsen Jesus viser disiplene her, og som han forklarer, v. 36 ff. Folket
hørte lignelsen. De skjønte den ikke. Hva mente Jesus med ugress og alt det
andre? Det må vi også tenke over.
1. Hva med åkeren? v. 37.
Hvem var
det? Det betyr verden, sa Jesus. På gresk står her kosmos. Verden er hele menneskeheten,
alle mennesker på jord. Slik tolker både Studiebibelen, O. Richard og A.
Bjerkreim det. Det er viktig for forståelsen av hele avsnittet at vi ser det.
Noen har
nemlig en annen mening og sier det betyr menigheten eller den synlige kirke. Da
bruker de denne lignelsen for å si at vi ikke skal drive menighetstukt. Vi skal
ikke dømme noen. Alle skal jo være sammen, sier de. Ellers kan vi rive noen
bort.
Det blir
en uholdbar tolking som man får problemer med ved andre bibelvers. Verden er
alle mennesker, som den lille bibel også sier. Joh. 3, 16.
2. Såmennene.
De er
helt forskjellige i denne sammenheng. Og det peker på at det egentlig bare er
to åndelige krefter i verden. De må vi alle forholde oss til.
a) Menneskesønnen er den ene. Jesus sår den
gode sæd i folket. Og han eier alle etter skapelsen. Han var selv med og skapte
verden. Guds egen Sønn kom til jord for å så. Og slik sett er alle sanne
forkynnere såmenn.
b) Djevelen sår ugress, v. 38. Han kalles
fiende og Guds motstander. Han er verdens fyrste og høvdingen over luftens
makter. Han møtte Jesus i ørkenen og brukte Peter til å friste Jesus. Han var i
Getsemane og er nå over alt. 1. Pet. 5, 8. Han kan opptre på mange måter, også
som en lysets engel. 2. Kor. 11, 14.
Jesus tar
fienden alvorlig. Han skal ikke la djevelen gå fri. Vi må se alvoret og vite at
hver av oss har en motstander i hjertet. Også han har tjenere. Det er mennesker
som går hans ærend og sår ugress iblant oss.
3. Såkornet.
Det er
to slags såkorn, og begge kommer i samme åker. Disse to slags vekster vil
alltid være i verden. Og her må vi legge merke til hva Jesus sier i sin
«tolking». Det er avgjørende for å forstå resten.
I den
første lignelsen i dette kapitlet og Luk. 8 er såkornet Guds ord. Luk. 8, 11.
Men her taler han om noe annet. Sæden er de som tar imot evangeliet og blir
troende. Det har alltid vært noen i verden som gjorde det. Guds folk i vår tid
er også en slik sæd som Gud har sådd og plassert her på jord. Men det er
evangeliet som føder slike mennesker og ikke noe i seg selv.
Men
djevelen sådde noe helt annet. Han sådde ugress som ikke var til noen nytte,
men tvert om gjorde skade. Den tok opp plassen for kveiten og tok også kraften
fra jorden. Det blir vanskelige kår for den gode sæd der djevelen får så sitt
ugress uhindret. Han er en løgner, Joh. 8, 44, og vi kan aldri stole på ham og
hans tjenere.
Alt som
er mot Bibelens tale er løgn og djevelens sæd. Men hans lære ser ofte uskyldig
og god ut. Han kommer med falsk lære som er ispedd litt sannhet. Da godtar
mange mennesker det som rett og bra.
Men
denne blandingen av sannhet og løgn er verre enn noe annet. Det er ikke nok at
litt er sant i en forkynnelse. Det usanne vil ødelegge alt sammen. Det er som
en dråpe gift i et glass rent vann. Alt blir besmittet og dermed farlig. Eller
han setter en flott merkelapp på sin forkynnelse og kaller den f. eks. «et nytt
evangelium» og taler fint om Jesus. Da biter mange på og følger vranglæren uten
at de forstår hva de gjør.
Vår tid
er kjennetegnet av slik forkynnelse og vitnesbyrd. Vi må gjøre som de kristne i
Berøa. De gikk hjem etter møtet med Paulus og undersøkte om det var slik som
Skriftene hadde sagt. Apg. 17, 11.
Djevelen
arbeider på flere måter iblant oss. To av dem er særlig tydelig.
Han
arbeider religiøst. Han er denne verdens gud. Dermed gjør han det som passer
verden og som de er fornøyd med. Om det kommer i motsetning til Guds plan og
vilje, vil han ha folkemeningen og de fleste med seg. Dermed lykkes han ofte
der folket har lite kunnskap og kjennskap til Guds rike og dens lære.
Han
arbeider også politisk. Han er verdens fyrste og styrer i denne verden, og da
bruker han også politiske virkemidler. Her vet han at lover og forskrifter som
gjelder for hele folket er viktig. Derfor prøver han stadig å få de folkevalgte
til å vedta lover der Guds lære fjernes. Slik sett har politikere stor makt.
Vi ser
at han har gjort det i land etter land. Skoleverket er avkristnet, også ved
lover som gjør det forbudt å «forkynne». Forkynnelse blir så tolket slik at
kristendommen ikke skal ha noen større rett enn f. eks. Islam og buddhisme. Man
har ikke lov å si at en religion er rettere enn en annen. Dermed blir
kristendom en blant mange andre og står på linje med dem.
Etter
hvert har han fått ledere på ulike nivå og etater til å fjerne f. eks. andakter
på gamlehjem og bedrifter som var ganske vanlig før.
Vi ser
også at man bruker en snedig måte å innføre dette på. De tar en ting om gangen,
da ser det ikke så radikalt og farlig ut. Samtidig har vi sett at de forsikrer
oss om at de som har det gamle syn på noe, selvsagt skal respekteres. Hva skjer
da? Det har vi sett i saken om reservasjonsretten for leger til å utføre abort.
Respekten for vår personlige samvittighet har vært en selvfølge i vårt kristne
samfunn og demokrati. Det er det ikke lenger. Politiske ledere på flere plan
sier nå at alle må følge deres linje. Hvorfor kan de si det? Jo, de har vedtatt
lover og forskrifter som skal gjelde for alle, og da må det skje!
Samvittigheten er dermed avskrevet.
Det er
ikke en utvikling i tråd med Guds tanke.
4. Tidspunktet.
Nå må vi
også se på tidspunktet da dette skjedde, og da det kunne skje. Hva tid var det?
«Mens folkene sov, kom fienden.» Det er den åndelige søvn som gjør at hedenske
krefter kan få virke så fritt som de gjør nå. Det gjelder oss kristne. I mange
har år har kristenfolket protestert mot urett og ulover i landet. Men det har
stilnet av. Flere tenker slik: Det nytter ikke, vi er for få.
Men det
gjelder også folk flest. Tanker om kristendommens betydning for oss som folk er
blitt færre og svakere. Selv om ikke alle var personlig kristne før, hadde de
respekt for kristendom og de kristne regler og bud. Et eksempel er helligdagsfreden.
Det var selvsagt at de kristne ikke skulle arbeide på søndag hvis det ikke var
nødvendig. Mange måtte nok det på grunn av f. eks. skiftarbeid på fabrikker.
Likevel respekterte de søndag.
De
endret seg år for år. Jeg tror det begynte der jeg er kjent med hyttebygging.
Flere og flere skulle ha egen hytte – på fjellet eller ved sjøen eller på
landet et sted. Men de arbeidet seks dager i uken. Søndag ble da
hyttearbeidsdag. Bøndene arbeidet ikke på søndag. De ventet til mandag selv om
det så ut til å bli regn når de hadde tørrhøy ute. Vi hadde en slik søndag
kveld med tunge skyer. Far sa: Vi venter til klokka tolv natt. Det gjør de ikke
lenger.
Det var
også uhørt at butikker hadde åpent en søndag. Det begynte noen uker før jul et
år. Folk måtte endelig få handle julepresanger. Nå er kravet at alt skal være
åpent alle dager, ja, netter med. Det er materialisme og pengekjærhet og ingen
respekt for Guds rike. Det er åndelig natt.
5. Høst.
«Når det
er tid for innhøstning,» står det. Den kommer. Men det var det mange som ikke
hadde regnet med. Høsten kom uventet og utenkt over dem. For den kalles «verdens
ende» i v. 39. Og verden regner ikke med at det skal bli slutt noen gang, og
derfor vil de leve så lenge de kan. For dem er alt slutt ved døden.
Men det
er ikke slik. «Innhøstningen» er tiden da alle folk skal stilles fram for Gud
og gjøre opp sitt regnskap med ham. Han er jo høstens herre.
Da ser
vi at hele verden er delt i to store grupper. Det har den alltid vært, men den
kommer ikke til syne før på den store dag. Da vil alle se det. Den gode sæd,
hveten – det er Guds folk. De er de som tar imot Jesus som sin personlige
frelser og stoler bare på ham for tid og evighet. Det er troens folk, de sanne
kristne. I v. 43 som er Jesu forklaring, kalles de rettferdige. De skal til
himmelen hos Gud og skinne der som solen. Det er et herlig bilde på Guds folk.
Men
ugresset – hvem er det? De ufrelste av alle slag, hedninger av alle slag. De
blir brent, sier Jesus. Det er bilde av fortapelsen. De kommer aldri ut derfra.
Og alle skal møte fram. Englene blir sendt ut av Jesus for å samle «alt som
volder anstøt, og de som lever i lovløshet», v. 41. Og de finner alle. Det er
en god beskrivelse av alle som lever utenfor Guds rike. De følger ikke Guds
lover. Å volde anstøt betyr å føre noen til fall. Slik er verden sett fra Guds
side i denne sammenheng.
Jesus
avslutter denne talen med å si: Den som har øre, han høre! V. 43. Alle har legemlige
ører, men det taler ikke Jesus om. Her tales om åndelige ører og åndelig
hørsel. Er du og jeg slik at vi hører det Gud sier? Og følger det kallet? Det
er saken for oss nå. På hvilken siden skal du stå når avgjørelsen kommer? Men
du må begynne nå, i nådens tid.