Såkorn.
Mark. 4, 26-34.
Her har vi to lignelser, om såkornet og sennepsfrøet. Det er
Guds rike Jesus taler om og finner noe i verden som vi kan forstå som ligner.
Det kan aldri bli en fullstendig lignelse der alle detaljer er like. Men det
blir som en ramme omkring og konturer av det sanne riket. En regel for tolking
av lignelser, er at de bare har ett poeng de vil belyse. Noen ganger det slik,
men personlig synes jeg det ofte kan være flere ting som gir lys over Guds
rike. Men vi må ikke presse noe nytt inn i en lignelse. Alt må stemme med
resten av Guds ord. Det er tross alt bare en lignelse. La oss se litt på hver
av dem.
A. Såkornet.
Denne lignelsen står bare hos Markus. Men her er noe i
naturen som er likt i den åndelige verden. En mann kaster såkornet i jorden,
står det. Dette så-arbeidet i Guds rike er forkynnelse av Guds ord. Han ser
ikke frukt eller vokster med en gang. Det går natt og dag og kanskje år før noe
synlig skjer. Men en rett og forstandig såmann har tålmodighet og tid til å
vente.
En dag ser han at det bærer frukt. Han får lønn for sitt
arbeid når han oppdager at det nytter. I mellomtiden har han bare arbeidet og
ventet i tro. Det vil skje noe en dag. Det spirer og vokser. Det blir strå og
aks og tilslutt fullmoden frukt. Slik må også forkynneren arbeide. Som bonden
ikke ser det endelige resultatet før om høsten, må også arbeideren vente til
Jesu gjenkomst og dommen før han ser all frukt.
B. Sennepsfrøet.
I v. 30 stiller Jesus selv spørsmålet: Hva skal jeg ligne
Guds rike med? Det andre bildet av Guds rike er sennepskornet. Det er det minste
av de kornslag som var i bruk, v. 31. Det ser ikke mye ut og kan av ukyndige
folk bli ringeaktet for det. Hva kan det brukes til, som er så lite? Slik kan
noen spørre.
Også dette kronet blir sådd i jorden. Det store med slike
såkorn er livet og spirekraften i det. Det vokser opp og blir større enn alle
hagevekster, v. 32. Det er på grunn av livsspiren. Den har kraft i seg.
Det blir til et tre, står det, v. 32. Ja, treet er så stort
at fuglene kan bygge reir i det og slik få treet til sitt hjem. Sennepsplanten
tilhører korsblomstfamilien, og sennep brukes som krydder, men det er flere
ulike slag av planten. Et slikt sennepstre kan bli ca. 4 meter høyt.
Det står her at frøet er lite, og det var så alminnelig kjent
at det var en selvfølge for tilhørerne. Kontrasten blir derfor stor til treet
som er resultatet. Jesus vil si at Guds rike på jord var lite og uanselig mens
han vandret her. Men det var en begynnelse. Det hadde liv og kraft i seg til å
vokse og utbre seg. Noen skulle finne livd og berging her.
W. Henriksen sier om dette: «Innen førti år etter Jesu død
hadde evangeliet nådd ut til alle de største sentrene i den romerske verden.»
Og når vi ser på misjonshistorien fram til vår tid, har voksteren vært ganske
stor. Alle kontinent er nådd og mange steder alle eller nesten alle nasjoner.
De som ikke ennå har hatt besøk av misjonærer eller fått en kirke i sitt land
og område, kan høre evangeliet gjennom eteren alle steder. Mange har søkt ly i
Guds rike gjennom tidene.
C. Mange lignelser.
Markus skriver i v. 33 at Jesus talte i mange lignelser – så mye
de var i stand til å høre. Alt dette står ikke i Bibelen. Men vi skjønner at
han underviste folket og ville de skulle høre om Guds rike og bygge sitt liv
der.
Og i v. 34 står det at han forklarte lignelsene for dem når
han var alene med dem. Det kunne være om kvelden eller på vandring fra det ene
til det andre stedet. Han hadde slik omsorg for dem at han brukte hver
anledning til å tale om de evige ting. Det vil han også gjøre for oss. Vi har
hans siste og endelige ord i vår Bibel. La oss bruke tid til å lese og grunne
på det. Når så høsten kommer, vil si se det endelige Guds rike og alle de som
kom inn der. Da skal vi glede og fryde oss fullt ut.