Oppstandelsen.
Joh. 20, 1-10. Påskedag.
Påskedag handler om oppstandelsen, og vi har mange
tekster om det i Bibelen. Det er en viktig del av det kristne budskapet. Hvis Jesus ikke hadde stått
opp fra de døde, var alt forgjeves åndelig talt, skriver Paulus. 1. Kor. 15,
14. Til og med vår tro og forkynnelse var unyttig. Selv om Paulus
tilsynelatende setter saken på spissen her, er det en evig sannhet. Det er også
logisk: Mennesket var falt i synd, syndens straff var døden – og Jesus tok den
for oss. Men han måtte bevise at det var som Guds Sønn han døde og ikke som et
annet syndig menneske. Hans oppstandelse er nettopp tegnet på at han var herre
over døden.
Dette
får følger for verden. Noe skjedde da han stod opp fra graven. La oss se på noe
av det:
1. Menigheten.
De
første kristne var redde og levde spredt omkring i Jerusalem og andre steder. De
elleve disiplene hadde vandret sammen med Jesus i over tre år og de trodde på
en framtid. Han var en god lærer og hyrde for dem. Til tider samlet mange mennesker
seg om Jesus og hørte på ham og trodde det han sa.
Men ved
hans død var liksom alt forbi. De var alene. Jesus hadde sagt noe om at de ikke
skulle være alene, men få en talsmann. Men det var som om det ikke gikk inn i
deres hjerte og sinn. Hva skulle nå skje med det Guds rike som Jesus hadde forkynt?
Var det slutt?
Midt på
den mørke natten brøt et nytt lys fram i verden. Om morgenen fikk de høre budskapet:
Han er oppstanden. Jesus lever. Det skapte nytt håp. De kristne behøvde det. Og
det skapte samhold og fellesskap mellom dem.
Den
første som oppdaget dette nye, var Maria Magdalena, v. 1. Vi legger her merke
til hva hun først av alt gjorde. Hun gjemte det ikke bort eller satt for seg
selv og tenkte på det som hadde skjedd. Nei, hun gikk, ja, løp av sted, til
noen av de andre troende hun kjente: Peter og Johannes, v. 2. Hun tenkte ikke
rett, for hun skjønte ikke det som var skjedd. Hun trodde noen hadde tatt legemet
hans. Men poenget nå er at de søkte sammen, de som trodde på Jesus og hadde
fulgt ham. Det var de helliges samfunn som fungerte. Menighetslivet var på en
måte begynt, selv om det nok var smått og lite.
Fortsettelsen
skal vise at det var en menighet med livsgnist og vokster.
2. Et levende håp.
De to
disiplene løp av sted for å se det kvinnen hadde sagt. Dette måtte de finne ut
av. Av alt det de så, ble det klart at noe underlig og uvanlig hadde skjedd. Av
deres reaksjon ser vi også at det skapte et nytt håp i dem. Det var kanskje
ikke så mørkt likevel? Han lå jo ikke i graven.
Men det
nye håp var ikke på grunn av noe de selv hadde gjort. De var bare tilskuere til
det himmelske under. Og det skjedde selv om de ikke forstod eller kunne helt
tro det.
Vi ser
alt i lys av hele Guds åpenbaring i NT så vel som det gamle. Og da ser vi at
håpet gjelder både denne verden og tiden vi lever her, og den kommende verden
gjennom hele evigheten. Vi har løfte om et liv med Gud her i tiden. Og vi har
løfte om en evig himmel i Guds nærhet med Jesus og alle englene og de troende
til alle tider. Og det er et levende håp: Vi har grunn til å tro og vite det
fordi Gud har sagt det slik. Det er ikke noe vi drømmer om eller ønsker, det er
noe vi har i troen nå og alltid. Peter sier litt om det i 1. Pet, 1, 3: Gud har
gjenfødt oss til et levende håp ved Jesu Kristi oppstandelse fra de døde. Der
ligger grunnen. Og den er fast og sikker.
3. En ny tro – med liv.
Om den
ene disippelen står det i v. 8: Og han så og trodde. Det kunne ikke
bortforklares at Jesus var borte. Han lå ikke i graven. Foreløpig rakk i troen
stort lenger. Han trodde det synlige. Det er det mange som gjør og ikke kommer
lenger.
Men en
levende tro vil nettopp tro det usynlige, som Hebr. 11,1ff taler om. Den
troende fester lit til det Gud har sagt selv om han ikke forstår eller ser noe
tegn på at det er sant. For han har tillit til Gud, at hans ord er pålitelig og
vi kan stole på det.
Et
eksempel fra Skriften er Abraham og Sara. De hadde vært gift i over 25 år uten
å få barn. Herren hadde lovet dem det, men ingen ting skjedde. Det røynet på
troen. Guds engel kom flere ganger til dem og sa at de skulle få en stor
etterslekt. 1. Mos. 12, 1ff. Til slutt ble Herren så konkret at han sa det
skulle være en gutt og han skulle bli født innen ett år.
Da står
det: Og Abraham trodde Herren, og det ble regnet ham til rettferdighet. 1. Mos.
15, 6. Dette verset blir så sitert i NT, i Rom. 4, 3 og Gal. 3, 6. Det er
grunnregelen om Guds frelsesvei.
4. Å forstå Skriften.
I v. 9
heter det så sørgelig: De hadde ennå ikke forstått Skriften. Her ser vi noe som
stadig skjer i verden. Folk kan lese Skriften og høre forkynnelse om Jesu
frelse. Men det går hus forbi. De tenker stadig jordisk og menneskelig og
slipper ikke Guds tenkemåte inn i sitt hjerte og liv. Det går an å forstå bokstaven
i Bibelen, men være blind for det åndelige buskap.
Det
Peter og Johannes ennå ikke hadde forstått, var budskapet om oppstandelsen. De
kunne ikke fatte at Jesus måtte stå opp far de døde, v. 9b. Det er
rimelig lett å forstå at vi må dø. Det er livets lov. Vi ser det i dyreverden
og plantelivet. Hvert eneste år er det noe som må dø. Og ofte ser vi også at mennesker
dør, både nære og kjente og noen vi ikke kjenner.
Men å
forstå oppstandelsen er verre. Det bryter med alt som er kjent for oss. Det er
noe uvanlig og helst utenkelig – at døden makt kan brytes og nytt liv oppstå.
Det blir noe annet enn underet om våren at planter og blomster spirer på nytt.
Gud vil
lære oss noe, nemlig at han er herre over alt, også over døden. Og det viser
Skriften oss mange steder. Men Bibelen har mange andre budskap som også er
vanskelig for tanken. Når vi møter det, skal vi tenke om alt på denne måten:
Det Gud har sagt, vil skje. Og det skjer uavhengig av min personlige og
subjektive tro.