Rom. 4, 4-5.
Her møter me to slags menneske, og begge er religiøse og vil
til himmelen. Men Paulus
skil de ifrå kvarandre – dei blir heilt ulike når me ser kva han seier om dei. Det
er viktig å ha klåre tankar om dei åndelege ting, elles kan me lett lura oss
sjølve. Ved det kan faktisk andre også bli lurt inn på ein falsk veg. Kva seier
paulus om dette?
A. Dei som har gjerningar.
Det er
overskrifta over den eine gruppa. Kva tyder det?
1. Dei lagar seg sjølv ei rettferd for å
bli frelst ved den. Det kan tyda fleire ting.
M.a.
lever dei eit fint liv og er vel oppdregne og fører seg fint mellom folk. Dei
drikk seg gjerne ikkje fulle og held seg frå ytre, og stygge synder. Nå er dei
ikkje alltid gode, det kan ingen vera. Og det blir nett deira unnskyldning: Me
feilar alle i noko. Men dei prøver å stå fram som vellukka og fine menneske.
Ved sida
av dette er dei også religiøse. Me finn dei i kyrkja og nokre gonger på
bedehus, til altars. Og dei les i Bibelen og ber sitt fadervår og kanskje litt
meir. Og då er dei vel kristne?
Og mange
går lenger med fleire gjerningar. Dei ofrar til misjon og Røde Kors og andre
gode tiltak. Dei vil gjerne hjelpa dei som er i nød ute i verda. Dei kan også
vera med i eit arbeid for Guds sak, i foreining og styre. Alt dette er vel og
bra. Me treng fleire som vil ta eit tak. Men då opppdagar me det neste:
2. Dei har ikkje bruk for nåde. Det er
gjerningane dei byggjer på, og nåde blir berre eit ord. Eller dei mistyder
nåden og misbrukar den ved å leggja noko til nåden. Det er liksom ikkje nok at
Gud vil gi oss noko. Me må ha noko anna i tillegg. Somme kan til og med
styggjast ved ordet nåde. Det tek liksom frå dei alt dei har. Og det er også
rett.
Nå er
Bibelen klår over at frelsa er av nåde og berre av nåde. Ef. 2, 8. Ingen kan bli
frelst på nokon annan måte. Nektar du nåden, er du utan Gud og frelse i
liv og død. I Guds rike kan
det ikkje vera annleis. Gud har bygd opp frelsa på nåde åleine.
3. Dei får løn som fortent.
Gjerningane
er slik at det fylgjer løn med. Tenk berre på arbeidslivet. Til vanleg er det
få som vil arbeida lenge utan å få betaling. Mange kan ta eit tak i dugnad for
nabo og kjende. Men arbeidsgjevaren er til vanleg pliktig å betala for arbeid.
Og slik må det vera. Alle skal ha noko å leva av her i verda.
Slik er
det og åndeleg. I kap. 6, 23 seier Paulus: Den løn som synda gjev er døden. Dei
kan få ros av menneske her i livet. Men på rekneskapsdagen til slutt står døden
att som ein naudvendig konsekvens av livet utan Gud. Og død her tyder evig
fortaping borte frå Gud. Ved at dei har forakta Gud og hans nådegåve, fortener
dei ein slik utgang av livet.
Dei hadde
ikkje tenkt det slik, og løna blir ei overrasking for dei i første omgang.
Kanskje dei så vil sjå og skjøna at det var rett av Gud å gjera det slik. Dei
har sjølve valt denne vegen borte frå Han.
B. Dei som ikkje har gjerningar.
Det er
uttrykk for alle dei frelste. Dei har nok gjerningar dei og, men dei reknar
ikkje med dei. Dei var berre ein del av livet. Og korleis var og er slike
menneske?
1. Dei ugudelege.
På ein
måte er dei slik lik den første gruppa. Dei var også utan Gud. Men skilnaden er
at dei frelste ugudlege har sett og erkjent si gudløyse. Når dei ser på seg
sjølv, kjenner dei seg som dei verste menneske på jord. Dei ser sine store
synder. Og i høve til Gud og hans herlege lys, er alle synder store. Det som
ofte er lite i våre augo, er alvorleg for Gud når det ikkje stemmer med hans
vilje og ord.
Men
framom alt ser dei inn i sitt hjarta. Og der oppdagar dei berre svart og stygt
og synder som bur i oss. Dei ser seg fortapte alt nå her i livet. Det verste er
kanskje at dei hatar Gud og hans vesen. Og dei veit at det var rettferdig av
Gud å senda dei rett til helvete i denne stunda. Kvar ein som har opplevd
dette, veit at det ikkje er lett å ha det slik.
2. Dei er utan gjerningar.
Jo, dei
har gjerningar. Dei har kanskje gjort mykje godt og. Men dei er misnøgde med
alt sitt eige og seg sjølv på denne måten. Dei er fattige sjeler , åndeleg
sagt. Og dei ser meir og meir at det er ikkje nok med gjerningane. Omvendinga
er ikkje god nok om dei prøver alt dei kan. Dei har ingen rett anger eller bøn
eller noko i sitt eige liv. Alt er berre ein tapskonto. Dei har truleg gjort
alt dei kunne for å tilfredsstilla Gud. Men i sjela er berre uro. Korleis skal
dette gå?
3. Då skjedde det:
Dei
oppdaga noko Gud hadde gjort! I Kristus! Kanskje det var ein tale som gjorde
det, eller dei las i ei bok – eller mintes noko dei hadde høyrt: Jesus døde på
krossen for å frelsa alle som kjem til han. Det kan skje på mange vis, men
resultatet blir: Det gjeld jo meg og! Det kan eg lita på. Utan at dei eigentleg
tenkte det, hadde dei byrja å tru på Han. Dei tapte trua på seg sjølv og rekna berre med Jesu gjerning. Då
hender det så ofte at me taper trua på eigne gjerningar og liv, og ser berre på
Jesus. Han er vår frelse. Han har gjort det. Og det er nok!
4. Kva skjer?
I den
stunda fekk du nåde og du vart fullstendig rettferdig for Gud – i Jesus. Du
fekk det på same måte som Abraham. Han trudde Gud og det vart rekna han til rettferd, v. 2-3. Me har ikkje
gjort oss fortent til frelse og rettferd på denne måten. Bibelen strekar sterkt
under at rettferda vert tilrekna. Det er som om ein overfører eit stort eller
lite beløp frå sin konto og over på din! Heile beløpet vert i denne stunda din
kapital.
Nå er det
din tur. Kom!