En syk kvinne.
Luk. 13, 10-17. 4.s. Åpenb.
En
kvinne blir helbredet på sabbaten. Det er beretningen denne dagen. Hun ble løst
fra Satans makt, og det skapte stor jubel i folket. Hele folket gledet seg,
står det. Men det skapte også uro og motstand: Tenk han kunne gjøre noe på en
sabbat! Kunne han ikke vente til neste dag – de hadde seks dager å arbeide på.
Før
dette hadde Jesus fortalt lignelsen om et fikentre som ikke bar frukt. Men det
fikk en ny nådetid på ett år – kanskje det ville bære frukt neste år? Er det
samme problem vi ser i denne helbredelsen? Noen bar frukt og gledet seg over
Guds gjerning, mens synagogeforstanderen ikke gjorde det. La oss se på det som
skjedde:
1. Kvinnen.
Vi møter
altså en syk kvinne. Hun hadde hatt en vanmaktsånd i atten år. Det gjorde henne
vanfør og krumbøyd og kunne ikke rette seg opp. I Bibeloversettelsen 2011 står
«sykdomsånd». Begge ordene taler om at skrøpeligheten og sykdommen var knyttet
til en «ånd». Det behøver ikke bety at det var en demon i henne, men at
sykdommen har en åndelig karakter. Det gjelder ikke bare legemet, men vårt
indre.
Prof. S.
Odland sier at sykdommen var virket av en demonisk makt. W. Hendriksen sier hun
i det minste var influert, påvirket av demoner. Vi kan ikke si ut fra dette at
alle sykdommer er det. Men dette var en spesiell alvorlig sak.
I atten
år hadde hun gått med den. Vi kan tenke oss hvilket slit det har vært. År etter
år har hun sett ned på veien og jorden uten å kunne løfte blikket oppover. Trolig
har ryggen verket, og folk har sett på henne med ublide øyne.
Og nå
kom hun inn i synagogen mens Jesus talte og lærte folket om Guds vilje. Det
satte nok en støkk i fariseerne. Vi vet ikke noe mer om henne og forholdet til
de andre. Men Jesus kaller henne «en Abrahams datter», v. 16. Det leder oss til
å tro at hun var en sann troende, skriver J. C. Ryle. I alle tilfelle må det
betyr at hun var jøde. Jesus bruker det samme uttrykket om Sakkeus i kap. 19,
9: En Abrahams sønn. Og det er tydelig at Jesus skiller mellom å være Abrahams
ætt og Abrahams barn. Joh. 8,37 og 39. Jesus har sett på henne og forstått at
hun hadde et hjerte som lengtet etter fred med Gud.
2. Jesu makt.
Her
viser Jesus sin allmektige kraft når han møter denne kvinnen. Han kalte henne
til seg og talte til henne. Uten at hun bad om noen eller forklarte sin
situasjon, sa han noe som må ha forundret henne og alle de som hørte det. Han
sa rett ut: Du er løst fra din vanmakt!
Han så hvordan hun var. På henne var det synlig i det ytre. Men det er like
sant om syndens makt og vår indre avmakt på ulik måte. Han vet hvordan du har
det.
Da la
han hendene på henne, og på den måten overførte han noe av sin egen kraft og
styrke på henne. Hun fikk del i Jesus. På en så synlig og konkret måte ble all
mulig tvil visket bort. Det viste han mange ganger mens han var på jorden.
Skulle ikke det være bekreftelse nok for oss? Han er den samme i dag som for to
tusen år siden.
Slik er
han også for oss i dag. Vi ser det ikke konkret alltid. Men ved troen på ham
griper vi ham selv og alt det Kristus har å gi en synder. Han har makt på
jorden til å tilgi synd. Han kan også lege sykdom og skrøpelighet og alt det
som plager et menneske. Men noen ganger ser han det tjenlig for oss og for sitt
rike på jord at vi må ha lidelser og prøvelser her i verden. Det skal bl. a.
være med å ydmyke oss og gjøre oss avhengige av ham i alle ting. Men det skal
også vise verden at vi som troende holder fast ved Gud og hans Sønn selv om vi
ikke få alt det vi ønsker og ber om. For vi har tillit til Gud. Han vil oss
alltid det beste. Og det vil verden merke.
3. Motstand.
Det vil
alltid være noen som kritiserer oss og Frelseren. Det fikk kvinnen oppleve. Her
var det synagogeforstanderen som angrep Jesus. Han ble harm fordi det skjedde
på sabbaten, v. 14. På en måte var det naturlig. Sabbaten var en hellig dag. De
skulle ikke arbeide da. Det var fastsatt i Guds lov.
Men han
skilte ikke mellom arbeid for å tjene noen for seg selv og arbeid for å hjelpe
andre. Det er en viktig forskjell for oss også med tanke på søndagen. Jesus
ville lære ham noe denne dagen. Forstanderen mente de kunne vente til det ble
hverdag. Jesus kalte det hykleri, v. 15. For også de hjalp et dyr til å drikke
på sabbaten. Det var nødvendig.
Denne
kvinnen var ikke bare syk, hun var bundet av Satan – i atten år hadde hun vært
det. Nå var det på tide at hun ble løst og satt i frihet. Sabbaten burde være
en god dag for det. Det var Guds dag. Skulle ikke han få gjøre sin gjerning på
sin dag? Men det var nok Jesus selv de ville til livs, og da brukte de alle
anledninger.
4. Glede.
Jesu
motstandere forstod og følte at han hadde rett og de hadde ikke det. De ble
skamfulle, slik en gjerne blir når en ser sine feil på denne måten. Og folket
skjønte at Jesus hadde gjort en Guds gjerning og gledet seg stort over det. Når
han får slippe til med sin gjerning, skaper det sann og ren glede.